kenapa begitu LIAT?

Adakah anda seorang peminjam PTPTN ?
jika YA, adakah anda sudah MELUNASKAN pinjaman, sedang BERUSAHA MEMBAYARnya atau pun anda adalah golongan yang tersenarai dalam SENARAI HITAM untuk ke luar negara?

Sebentar tadi dalam Buletin TV3 menyiarkan sebanyak 500 ribu orang disenarai hitam oleh Jabatan Imigresen dari MASUK dan KELUAR dari negara ini. 60% daripada jumlah itu adalah orang asing yang disyaki terbabit dalam kegiatan jenayah atau dalam senarai polis antarabangsa (INTERPOL). 40% selebihnya adalah rakyat tempatan iaitu mereka yang diburu polis, gagal melunaskan cukai serta muflis dan PALING RAMAI adalah mereka yang GAGAL menjelaskan HUTANG PTPTN dan MARA

Sebenarnya isu atau berita golongan peminjam PTPTN yakni PEMINJAM yang LIAT membayar semula pinjaman disenarai hitam ke luar negara bukannya baru. Isu ini sudah panas sejak beberapa tahun yang lepas, mungkin tahun 2009 atau sebelumnya (do correct me if i am wrong- even i am not bother to know the exact time anyway).  

Saya ingin juga menyelami hati dan fikiran para peminjam yang liat membayar hutang PTPTN ini. Ingin tahu kenapa mereka tidak atau belum membayar semula. Jika kita fikir secara logiknya, golongan peminjam ini 100% adalah golongan yang BERPENDIDIKAN kerana PTPTN sememangnya disasarkan kepada para pelajar yang melanjutkan pelajaran ke IPTA dan IPTS. Tidak pernah dengar golongan nelayan atau petani yang meminjam dari PTPTN setakat ini. Jadi, sekiranya peminjam adalah golongan berpendidikan, maka bagi pendapat saya, tidak seharusnya wujud isu nama disenarai hitam oleh jabatan Imigresen kerana kegagalan dalam menjelaskan pinjaman PTPTN. Orang BERPENDIDIKAN adalah orang yang sudah semestinya tahu kata BERTERIMA KASIH.

Memang ramai antara peminjam yang mengatakan bahawa kos pentadbiran yang dikenakan oleh pihak PTPTN amat tinggi (saya juga bersetuju), tetapi itu tidak semestinya dijadikan alasan tegar untuk tidak membayar semula pinjaman tersebut. Saya juga sangat yakin, ramai   peminjam PTPTN telah berjaya mendapatkan kerja dan juga mungkin telah memiliki kehidupan yang bahagia dan sudah semestinya memiliki harta hasil dari kerjaya yang dimiliki. Tetapi, KENAPA BEGITU LIAT membayar pinjaman PTPTN.? kenapa perlu berperangai seperti KACANG LUPAKAN KULIT?

Saya bukan bertujuan untuk menyindir mana-mana pihak. TIDAK SAMA SEKALI. Cuma saya terpanggil untuk menulis tentang ini sebagai satu ingatan kepada diri sendiri dan cukup  gembira sekiranya turut menyedarkan para peminjam yang lain. Jadilah golongan yang tahu BERTERIMA KASIH dengan MEMBAYAR semula pinjaman PTPTN anda. Biar dengan jumlah yang sedikit, tetapi konsisten (maksudnya setiap bulan), lama-lama akan habis dan sudah pasti hidup akan lebih tenang selepas itu.
  1. Whoops, bah siapa belum membayar, silakan lah membayar ya ;-D

  2. ingat besar jasa ptptn tu klu tak da ptptn mungkin kita tak kan jadi orang berpendidikan….

  3. zalin onceitalk

    x lme lg dh kena byr duit PTPTN..betul kata apa saja..PTPTN besar jasanya..

  4. merukut-rukut membayar ni kay bulan2 heheee…

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv Enabled